Στις 6 Ιουλίου 2023, πραγματοποιήθηκε συνάντηση της ΠΝΟ και του νέου Υπουργού Ναυτιλίας στην δεύτερη θητεία του. Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, οι εκπρόσωποι των σωματείων ΠΕΜΕΝ, ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ και ΠΕΕΜΑΓΕΝ ανέδειξαν τα σημαντικά ζητήματα που προκύπτουν από την υλοποίηση της αντιναυτεργατικής πολιτικής.
Την ευθύνη για την κατάσταση που επικρατεί στη ναυτεργασία φέρουν διαχρονικά όλες οι κυβερνήσεις, και η σημερινή της ΝΔ και είναι αποτέλεσμα πολιτικής επιλογής υπέρ της κερδοφορίας των εφοπλιστών και χτυπήματος του συνόλου των δικαιωμάτων των ναυτεργατών, σε όλες τις κατηγορίες πλοίων, από την εκπαίδευση έως την σύνταξη τους.
Στις παρεμβάσεις μας αναδείξαμε τα ζητήματα:
- Την τεχνητή έλλειψη πληρωμάτων για τη στελέχωση του εμπορικού στόλου και επιβατηγού στις ενδομεταφορές. Θέσαμε το ζήτημα της ανάγκης ολιστικής αλλαγής για την αντιμετώπιση του ζητήματος που ακουμπάει σε όλες της πτυχές της ναυτεργασίας. Αυτή η κατάσταση όμως δεν μπορεί να είναι άλλοθι για να ανοίξει ο δρόμος για ναυτεργάτες χωρίς δικαιώματα από οποιαδήποτε χωρά, χωρίς εθνικούς περιορισμούς και κοινωνικές δεσμεύσεις, την εφαρμογή δηλαδή του Ε.Κ 3577/92. Ξεκαθαρίσαμε ότι καμία εφαρμογή του ευρωπαϊκού κανονισμού δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή.
- Την υπονόμευση της ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, που ιδιαίτερα την καλοκαιρινή περίοδο με την εντατικοποίηση της εργασίας, την υπερεργασία και τις οργανικές συνθέσεις που δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες των πλοίων, σε συνδυασμό με τα υπερήλικα και υποσυντήρητα πλοία, συγκεντρώνουν τις προϋποθέσεις για σοβαρό ατύχημα. Να αυξηθούν οι επιθεωρήσεις και οι έλεγχοι σε ζητήματα ασφαλείας .
- Την εποχικότητα του επαγγέλματος, 1). Με τη μείωση των οργανικών συνθέσεων τη χειμερινή περίοδο (ν.4150/13) στις γενικές υπηρεσίες και τα πρωτόκολλα των πλοίων να παραμένουν ίδια. 2). Τις ακινησίες των πλοίων στην κατηγορία των πορθμείων και την υποχρέωση δρομολόγησης των ταχύπλοων πλοίων μόνο για 4 μήνες, 3). Αποτέλεσμα να οδηγούνται χιλιάδες συνάδελφοι μας στην ανεργία, χωρίς καμία ουσιαστική προστασία, με μόνο εισόδημα το πενιχρό επίδομα ανεργίας 350ευρώ και αυτό υπό προϋποθέσεις.
- Την απαξίωση των υπηρεσιών για έκδοση πιστοποιητικών και διπλωμάτων, την εποχή της τεχνητής νοημοσύνης, να τραβάει ο κάθε συνάδελφος έναν Γολγοθά και να οδηγείται στα νύχια των παρασιτικών κυκλωμάτων των πρακτόρων, για να εξυπηρετηθεί έναντι αμοιβής .
- Την απαξίωση της ναυτικής εκπαίδευσης, με την τριτοκοσμική κατάσταση σε ΑΕΝ, ΚΕΣΕΝ και τις σχολές σωστικών που αντιμετωπίζουμε, χωρίς τον αναγκαίο εξοπλισμό και μόνιμους καθηγητές, την ίδια στιγμή που οι ιδιωτικές σχολές γιγαντώνονται και θησαυρίζουν.
- Επιπλέον, αναφερθήκαμε στην κατάργηση του ν.4714/20, που καταργεί τη σύμβαση στις ειδικότητες 3ου μηχανικού, ανθυποπλοιάρχου και κατώτερα πληρώματα και παρεμβαίνει προκλητικά στα εσωτερικά των σωματείων, καθώς και την κατάργηση του ν.4770/21, που προκλητικά μειώνει τα πρόστιμα στις εφοπλιστικές εταιρίες όταν παραβιάζεται ο χρόνος εργασίας και ανάπαυσης.
- Ζητήσαμε να κυρωθούν σε ΦΕΚ άμεσα οι ΣΣΕ σε ακτοπλοϊκά – πορθμεία – μεσογειακά τουριστικά.
- Τέλος, αναφερθήκαμε στη φορολογία των ναυτικών και ζητήσαμε τη μείωση της φορολογίας στα επίπεδα του 2009, 3% για τους αξιωματικούς και 1% για τα κατώτερα πληρώματα, που σήμερα πληρώνουμε 15% και 10% αντίστοιχα.
Από το «θαύμα» της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας, όπως το περιέγραψε ο νέος υπουργός Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης και στη συνάντηση αλλά και στις πρώτες δηλώσεις του, στην παραλαβή και παράδοση του ΥΝΑΝΠ, λείπει ο ιδρώτας και το αίμα των ναυτεργατών, η αγρία εκμετάλλευση, που έχει στηθεί στις πλάτες μας. Το στίγμα αυτό επιβάλλεται να το θέσουμε εμείς με τους αγώνες μας. Τη δύναμη την έχουμε εμείς, για να αντιμετωπίσουμε το σύνολο των προβλημάτων που υπάρχουν.