ΑνακοινώσειςΠΡΟΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΕ ΤΗΣ ΠΝΟ ΓΙΑ 48ωρη ΑΠΕΡΓΙΑ ΜΕ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ ΚΛΙΜΑΚΩΣΗΣ

ΠΡΟΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΕ ΤΗΣ ΠΝΟ ΓΙΑ 48ωρη ΑΠΕΡΓΙΑ ΜΕ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ ΚΛΙΜΑΚΩΣΗΣ

Με αφορμή την πρόσκληση της ΠΝΟ για συνεδρίαση της Εκτελεστικής Επιτροπής την Παρασκευή 28/11/2025, με ημερήσια διάταξη τα ζητήματα:

  1. Το εξευτελιστικό επίδομα ανεργίας που λαμβάνουν οι ναυτεργάτες.
  2. Τη δραματική μείωση των οργανικών συνθέσεων που επιβάλλει ο Ν. 4150 από την 1η Νοεμβρίου.
  3. Το τετράμηνο λειτουργίας των ταχυπλόων που απορρέει επίσης από τον Ν. 4150 και δημιουργεί στρατιά ανέργων συναδέλφων μας.
  4. Την επαναφορά των προστίμων για την παράβαση της ναυτεργατικής νομοθεσίας στο σύνολό της – τα ισχύοντα πρόστιμα ενισχύουν την παραβατικότητα της εργοδοσίας αντί να την αποτρέπουν.
  5. Την άμεση εξεύρεση λύσεων για το σύνολο της ναυτικής εκπαίδευσης.

Έχουμε να επισημάνουμε τα εξής:

Τα σωματεία ΠΕΜΕΝ και ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ ζητήσαμε από κοινού και εγκαίρως έκτακτη σύγκληση της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΠΝΟ, ώστε να οργανωθεί ο αγώνας ενάντια στις συνέπειες της εφαρμογής του Ν. 4150/2013. Παρόλα αυτά, η πλειοψηφία της ΠΝΟ επέλεξε να συγκαλέσει συνεδρίαση κυριολεκτικά μία ημέρα πριν την εφαρμογή του νόμου, στις 31/10, αποτρέποντας συνειδητά κάθε δυνατότητα ουσιαστικής αντίδρασης και προετοιμασίας.

Στη συνεδρίαση της 31ης Οκτωβρίου η πλειοψηφία της ΠΝΟ κατέληξε σε πλήρη υιοθέτηση μιας εφησυχαστικής γραμμής, την οποία η πραγματικότητα διέψευσε πολύ γρήγορα: με δραματική μείωση συνθέσεων και με μαζικές απολύσεις ναυτεργατών.

Για την ουσία των θεμάτων της ημερήσιας διάταξης, οι θέσεις των σωματείων μας είναι:

  • Διεκδικούμε επίδομα ανεργίας: 650 ευρώ για άγαμους, 850 ευρώ για έγγαμους, +150 ευρώ για κάθε προστατευόμενο μέλος, με μείωση των υφιστάμενων προϋποθέσεων για το δικαίωμα του επιδόματος ανεργίας.
  • Απαιτούμε κατάργηση του Ν. 4150/13, ο οποίος διαλύει τις οργανικές συνθέσεις και έχει οδηγήσει:
  • σε χειμερινά–θερινά πληρώματα στην ακτοπλοΐα,
  • σε ειδικές οργανικές συνθέσεις στην Αδριατική που υπονομεύουν την ασφάλεια,
  • σε 3+1 μήνες υποχρεωτικής δρομολόγησης των ταχυπλόων.
  • Απαιτούμε κατάργηση του Ν. 4770/21, ο οποίος μείωσε τα πρόστιμα για παραβιάσεις ωραρίων εργασίας και ανάπαυσης, ενθαρρύνοντας ουσιαστικά την εργοδοτική αυθαιρεσία.
  • Διεκδικούμε ενιαία, δημόσια και δωρεάν ναυτική εκπαίδευση και μετεκπαίδευση.

Η κατάσταση στη δημόσια ναυτική εκπαίδευση και μετεκπαίδευση είναι απαράδεκτη. ΑΕΝ, ΚΕΣΕΝ και σχολές σωστικών/πυροσβεστικών μέσων υπολειτουργούν, χωρίς μόνιμο προσωπικό και σύγχρονο εξοπλισμό, ενώ την ίδια στιγμή ιδιωτικές σχολές ξεφυτρώνουν σαν μανιτάρια σε κάθε ναυτότοπο της χώρας.

Απέναντι σε αυτά, η στάση των υπουργών, της κυβέρνησης, και όλων των προηγούμενων, ήταν προκλητική. Όχι μόνο δεν δεσμεύονται για λύση σε κανένα από τα καίρια ζητήματα που τίθενται, ζητήματα που αφορούν την ασφάλεια και τη ναυτική εργασία, αλλά αντιθέτως, χωρίς να αφήνουν περιθώρια παρερμηνείας, ακολουθούν συνειδητή πολιτική επιλογή υπέρ των εφοπλιστών, σε βάρος των ναυτεργατών.

Το κράτος έχει συνέχεια και αυτή η συνέχεια σημαίνει διαρκή υποταγή όλων των κυβερνήσεων στις επιδιώξεις των εφοπλιστών. Όταν πρόκειται για τις ανάγκες των ναυτεργατών, η απάντηση είναι «θα δούμε», χωρίς καμία ουσιαστική δέσμευση. Όταν πρόκειται για τα συμφέροντα των εφοπλιστών, η ανταπόκριση είναι άμεση.

Από το «θαύμα» της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας, όπως το επικαλούνται όλοι οι μέχρι σήμερα υπουργοί ναυτιλίας και οι μέχρι σήμερα κυβερνήσεις, λείπει ο ιδρώτας και το αίμα των ναυτεργατών, η αγρία εκμετάλλευση, που έχει στηθεί στις πλάτες μας. Το στίγμα αυτό επιβάλλεται να το θέσουμε εμείς με τους αγώνες μας.

Επαναφέρουμε την πρότασή μας για 48ωρη απεργία με προοπτική κλιμάκωσης μέσα στον Δεκέμβρη.

Η κατάσταση δεν σηκώνει αναμονή. Απαιτείται οργάνωση, αποφασιστικότητα και κινητοποίηση σε κάθε καράβι και σε κάθε χώρο δουλειάς.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΑΡΘΡΟ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΑΡΘΡΑ