Με την πολυήμερη Απεργία μας στα δρομολογημένα RO-RO δώσαμε μία πολύ σκληρή μάχη, για την ικανοποίηση των αιτημάτων μας, έχοντας απέναντί μας την προσπάθεια τρομοκράτησης του αγώνα μας από τους εφοπλιστές και τα τσιράκια τους, την αδιαλλαξία της εργοδοσίας, τυχοδιωκτικές- συντεχνιακές πρακτικές, αλλά και την συνειδητά αποστασιοποιημένη πλειοψηφία της ΠΝΟ, που στη γραμμή της ταξικής συνύπαρξης και συνεργασίας, δεν στήριξε τους απεργούς ναυτεργάτες, υπονομεύοντας για άλλη μία φορά τις αγωνιστικές διαθέσεις και το διεκδικητικό πλαίσιο των ναυτεργατών.
Νικήσαμε! Ενάντια σε «θεούς και δαίμονες», ενωμένοι, με συλλογικές διαδικασίες, με πείσμα, θάρρος και αποφασιστικότητα, με την αλληλεγγύη πολλών σωματείων του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, τη στήριξη του Εργατικού Κέντρου Πειραιά και πίστη στο δίκιο του αγώνα μας, τα καταφέραμε και φτάσαμε στη νικηφόρα έκβαση της απεργίας, στις 18 Δεκέμβρη!
Οφείλουμε όμως να απαντήσουμε σε μία βαθιά επικίνδυνη για τα ναυτεργατικά δικαιώματα πρακτική, που σχεδίασε και προώθησε η πλειοψηφία της Διοίκησης της ΠΕΝΕΝ, σε συνεργασία με την εταιρεία «ΑΕΙΝΑΥΤΗΣ», στο πλαίσιο της λεγόμενης «συμφωνίας–σταθμό».
Η εταιρεία «ΑΕΙΝΑΥΤΗΣ» υπέβαλε αίτημα προς το Υπουργείο Ναυτιλίας για τη θεσμοθέτηση συγκεκριμένου crew list στο δρομολογημένο Ro-Ro πλοίο «ΘΑΛΑΣΣΙΤΗΣ», μάλιστα μόνο για τους ναύτες.
Το ζήτημα αυτό δεν είναι τυπικό και αφορά τον ίδιο τον πυρήνα των οργανικών συνθέσεων και των ναυτεργατικών δικαιωμάτων.
Οι οργανικές συνθέσεις των πλοίων της κατηγορίας των δρομολογημένων Ro-Ro, υπόκεινται στις διατάξεις της αναχρονιστικής νομοθεσίας περί οργανικών συνθέσεων. Για να μπορέσει να υπάρξει «θεσμοθέτηση» crew list ανά πλοίο σε αυτή την κατηγορία, απαιτείται προηγουμένως πολιτική επιλογή του Υπουργείου, ώστε τα πλοία αυτά να ενταχθούν στο καθεστώς των Ειδικών Συνθέσεων, οι οποίες εφαρμόζονται αποκλειστικά με υπουργική απόφαση.
Αυτό ακριβώς ισχύει:
- στα ταχύπλοα οχηματαγωγά–επιβατηγά
- στα οχηματαγωγά–επιβατηγά διεθνών πλόων (Αδριατική)
Η ένταξη όμως των δρομολογημένων Ro-Ro στο καθεστώς των «Ειδικών Συνθέσεων» υπονομεύει ευθέως τα ναυτεργατικά δικαιώματα , όπως συμβαίνει σε όλες τις περιπτώσεις που ισχύουν οι ειδικές συνθέσεις
Ο λόγος είναι απλός και επικίνδυνα σοβαρός: οι οργανικές συνθέσεις παύουν να καθορίζονται με ενιαία, γενικά κριτήρια και καθορίζονται ανά πλοίο, με υπουργικές αποφάσεις της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας.
Στην πράξη, νομιμοποιείται η σύνθεση που εξυπηρετεί τις ανάγκες των πλοιοκτητών.
Την ίδια στιγμή, η Διοίκηση της ΠΕΝΕΝ καλλιεργεί το επιχείρημα ότι οι ισχύουσες διατάξεις για τις οργανικές συνθέσεις προβλέπουν «μικρές συνθέσεις».
Πράγματι, οι διατάξεις αυτές καθορίζουν χαμηλά κατώτατα όρια. Όμως ακριβώς γι’ αυτό οι εφοπλιστικές εταιρείες αναγκάζονται στην πράξη να στελεχώνουν τα πλοία με περισσότερους ναυτεργάτες, στο κατώτερο όμως όριο των αναγκών των πλοιοκτητών. Το αποτέλεσμα είναι εντατικοποίηση της εργασίας, υπερεργασία και αυξημένοι κίνδυνοι.
Το πρόβλημα, επομένως, δεν λύνεται με «Ειδικές Συνθέσεις» κατά παραγγελία των εφοπλιστών, αλλά με αύξηση των υποχρεωτικών οργανικών συνθέσεων για όλα τα πλοία.
Αυτό είναι πεδίο αντιπαράθεσης με τους εφοπλιστές και την κυβέρνηση.
Η επιλογή να ζητηθεί υπουργική θεσμοθέτηση crew list για συγκεκριμένο πλοίο, δημιουργεί ένα εξαιρετικά επικίνδυνο προηγούμενο.
Μετατρέπει ένα γενικό κανόνα σε διαπραγματεύσιμη εξαίρεση και μεταφέρει τον καθορισμό των συνθέσεων στον εκάστοτε υπουργό και τελικά, στις ala cart συνθέσεις που θα καθορίζει ο ίδιος ο πλοιοκτήτης.
Η Διοίκηση της ΠΕΝΕΝ οφείλει να το σκεφτεί διπλά και τριπλά αν επιμένει να οδηγήσει έναν ολόκληρο κλάδο και τα δικαιώματά του, σε τυχοδιωκτικά παιχνίδια. Τέτοιες μεθοδεύσεις θα βρεθούν αντιμέτωπες με την οργή του συνόλου των ναυτεργατών.
Σήμερα, ο αγώνας που έχουμε μπροστά μας, είναι ο αγώνας για την αύξηση των οργανικών συνθέσεων, τέτοιες που να ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες των πλοίων.
Πειραιάς 23 Δεκέμβρη 2025
ΟΙ ΔΙΟΙΚΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ
- ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ
- ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΚΑΤΩΤΕΡΩΝ ΠΛΗΡΩΜΑΤΩΝ ΜΗΧΑΝΗΣ Ε.Ν. «Ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ»

