Συναδέλφισσες και συνάδελφοι,
Η σημερινή μας σύσκεψη διεξάγεται στο φόντο των αποκαλύψεων του εγκλήματος στα Τέμπη, που ανέδειξε με τον πιο τραγικό τρόπο τις εγκληματικές ευθύνες του κράτους και της εργοδοσίας στην υπονόμευση της ασφάλειας της ζωής των εργαζομένων και του λαού. Για αυτό και δεν είναι τυχαίο ότι η εργοδοσία και το κράτος έχουν κλιμακώσει την επίθεσή τους στο οργανωμένο ταξικό κίνημα, με συνδικαλιστικές διώξεις σε όλους τους κλάδους. Απολύσεις, κλήσεις, διάφορες ποινές, δικαστήρια – χρησιμοποιούν κάθε μέσο καταστολής ενάντια στις φωνές που καταγγέλλουν κρίσιμα ζητήματα, όπως η υγεία και η ασφάλεια στους χώρους δουλειάς. Χαρακτηριστικό παράδειγμα που δεν το ξεχνάμε αποτελεί η τραμπούκικη επίθεση στον πρόεδρο των Ναυπηγοξυλουργών, που φανερώνει πως το κεφάλαιο δεν θα διστάσει μπροστά σε τίποτα για να επιβάλει την πολιτική του και να προστατεύσει τα κέρδη του.
Η κυρίαρχη πολιτική της λογικής «κόστους-οφέλους» στη λειτουργία της καπιταλιστικής ανάπτυξης έρχεται σε σύγκρουση με την ανάγκη των εργαζομένων να επιστρέφουν σώοι και αρτιμελείς στα σπίτια τους. Έτσι, το κεφάλαιο δεν πρόκειται να παραιτηθεί από το να προστατεύει τα κέρδη του σε βάρος των συνθηκών εργασίας και της ασφάλειας των εργαζομένων.
Τα εργατικά ατυχήματα και οι επαγγελματικές ασθένειες δεν είναι τυχαία γεγονότα. Είναι το αποτέλεσμα της εντατικοποίησης της εργασίας, της έλλειψης επαρκών μέτρων προστασίας και των ανύπαρκτων ελεγκτικών μηχανισμών. Το κυνήγι του κέρδους οδηγεί στη συστηματική υποβάθμιση των όρων εργασίας και της υγείας των εργαζομένων. Χαρακτηριστικό είναι ότι δεν υπάρχει, με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων, καμία συλλογή στατιστικών στοιχείων για επαγγελματικές ασθένειες.
Στον κλάδο μας, η κατάσταση είναι ιδιαίτερα σοβαρή . Υπάρχουν τρία βασικά ζητήματα που συνδυαστικά δημιουργούν τις προϋποθέσεις για σοβαρά δυστυχήματα:
- Μειωμένες οργανικές συνθέσεις, που οδηγούν σε εξαντλητικά ωράρια και εντατικοποίηση της εργασίας.
- Γερασμένος και υποσυντήρητος στόλος στην επιβατηγό ναυτιλία.
- Έλλειψη ουσιαστικών ελέγχων από την επιθεώρηση εμπορικών πλοίων.
Αυτοί οι τρεις παράγοντες αλληλοσυνδέονται και διαμορφώνουν ένα εκρηκτικό μείγμα για την ασφάλεια των ναυτεργατών και των επιβατών. (1)Οι μειωμένες οργανικές συνθέσεις σημαίνουν λιγότερο προσωπικό για τη διαχείριση κρίσιμων και έκτακτων διαδικασιών, όπως η πυρασφάλεια και οι διαδικασίες διάσωσης και εγκατάλειψης του πλοίου . (2)Ο γερασμένος και υποσυντήρητος στόλος επιτείνει τον κίνδυνο, καθώς πολλά πλοία βρίσκονται σε οριακή κατάσταση. (3)Παράλληλα, η ανεπάρκεια των ελέγχων από την επιθεώρηση πλοίων, εξαιτίας της πολιτικής που προστατεύει τα συμφέροντα των εφοπλιστών, αφήνει χώρο για αυθαιρεσίες.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν τα 2 πολύνεκρα εγκλήματα στο Norman Atlantic με 30 νεκρούς και στο Euroferry Olympia με 12 νεκρούς, όπου υπήρχαν παρατηρήσεις στα συστήματα πυρασφάλειας από την επιθεώρηση πλοίων, που όμως έδωσαν άδεια απόπλου . Επιπλέον, στα πλοία αυτά οι οργανικές συνθέσεις ήταν πολύ κάτω από τις πραγματικές ανάγκες, με ολέθρια αποτελέσματα. Αφού εκεί με νόμο ισχύουν ειδικές οργανικές συνθέσεις που καθορίζουν οι εφοπλιστές και εγκρίνει το υπουργείο.
Κάθε καλοκαιρινή περίοδο, δεκάδες πλοία δεν μπορούν να εκτελέσουν τα δρομολόγιά τους λόγω σοβαρών τεχνικών προβλημάτων, γεγονός που επιβεβαιώνει ότι ο ακτοπλοϊκός στόλος είναι γερασμένος και υποσυντήρητος. Περιπτώσεις όπως το ΣΑΟΝΗΣΟΣ του Μανουσή, που ολόκληρο το καλοκαίρι αντιμετώπιζε συνεχείς βλάβες ενώ εξακολουθούσε να λαμβάνει κρατική επιδότηση ή το ΠΕΛΑΓΙΤΗΣ του Καλιμασιά, το οποίο δεν επαναδρομολογηθηκε μόνο μετά από παρέμβαση των σωματείων , αν και είχε καεί .
Η υπερεργασία των ναυτεργατών αποτελεί επίσης κρίσιμο πρόβλημα. Σε πολλές περιπτώσεις, οι εργαζόμενοι ξεπερνούν τις 12 ώρες εργασίας ημερησίως και φτάνουν έως και τις 16 ώρες την ημέρα. Η κατάσταση στα ταχύπλοα είναι ακόμα χειρότερη , το ωράριο εργασίας είναι ενιαίο δηλ. όσο διαρκεί το δρομολόγιο είναι και χρόνος εργασίας των ναυτεργατών , με δρομολόγια που φτάνουν τις 15 και 17 ώρες , αυτά τα δρομολόγια εγκρίνονται από το υπουργείο παρόλο που είναι αδύνατο να εκτελεστούν με ασφάλεια, θέτοντας σε κίνδυνο τόσο το πλήρωμα όσο και τους επιβάτες με την επίσημη έγκριση της κυβέρνησης .
Η απάντηση μας είναι η οργάνωση και ο αγώνας!
Όσο αφορά την απεργία έχουμε ξεκινήσει την προετοιμασία , έχουμε πάρει και απόφαση από την ομοσπονδία ομόφωνα. Θα κάνουμε ότι περνάει από το χέρι μας για να δυναμώσει το ποτάμι των εργαζομένων που δεν αντέχει άλλο αυτήν την κατάσταση και να εκφραστεί μαζικά στις 28 Φλεβάρη.
Να στείλουμε ισχυρό μήνυμα ότι η υγεία και η ασφάλεια μας δεν είναι διαπραγματεύσιμες!