Συνάδελφοι,
Το φόντο και αυτού του ετήσιου Τακτικού Συμβούλιου είναι τα ασφυκτικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η εργατική – λαϊκή οικογένεια που σπανέ κόκκαλα. Μια περίοδο ακρίβειας στα είδη πρώτης ανάγκης, που αποτελούν το πιο σοβαρό ζήτημα που ερχόμαστε αντιμέτωποι καθημερινά, με τραγική συνέπεια την απότομη πτώση του βιοτικού επιπέδου, με τον κάθε έναν από εμάς να μετράει το 2ευρω όταν ψωνίζει, πόσο θα ζεσταθεί, που θα πάει με το αμάξι του και αν μπορεί να πάει διακοπές για να ξεκουραστεί.
Με πλειστηριασμούς ακόμα και της πρώτης κατοικίας, που οδηγήθηκαν από τα χρέη χιλιάδες από τα κοράκια των funds που ξεσπιτώνουν τον κοσμάκη. Και σε αυτά δεν μπορούμε να μην σκεφτούμε ότι κάποιοι συνάδελφοι μας, μπορεί να είναι εκτεθειμένοι σε σοβαρά προβλήματα υγείας που το κόστος ενδεδειγμένων φαρμάκων είναι απαγορευτικό, για να μπορούν να έχουν στοιχειώδη ποιότητα στην ζωή τους.
Η πρόσβαση σε δημοσιές και δωρεάν δομές υγείας είναι δύσκολη ή ακόμα και συνάδελφοι οι οποίοι αν δεν βρουν μια θέση σε παιδικό σταθμό αναγκάζονται να πληρώνουν 400αρια και βαλέ για να μπορούν τα παιδιά τους να κοινωνικοποιηθούν και να αποκτούν δεξιότητες μέσα σε περιβάλλον εξειδικευμένων ανθρώπων .
Σε αυτές τις συνθήκες πρέπει και μπορούν τα σωματεία μας να στέκονται από πάνω, να κάνουν το αδύνατο δυνατό, για να εκφράζεται η αλληλεγγύη σε κάθε έναν που αντιμετωπίζει αυτήν την μιζέρια. Να παρεμβαίνουμε όπως με τις εξώσεις ή τις κινητοποιήσεις που αφορούσαν διακανονισμούς κ.α. Θέλει ηλεκτρολόγους να συνδέουν το ρεύμα σε οποίον συνάδελφο του το κόψανε και άλλες πρωτοβουλίες αλληλεγγύης, που θα καθιστούν τα σωματεία τον ισχυρό παράγοντα προστασίας από αυτήν την σκληρή πραγματικότητα.
Να μας απασχολεί πως θα παρεμβαίνουμε ώστε να στηρίζουμε το σύνολο του κλάδου μας και όχι μόνο, όσο και όπου μπορούμε, σε όλες τι πλευρές τις ζωής στους. Για αυτό έχει μεγάλη σημασία με τις όποιες αδυναμίες και εμείς έχουμε να καταφέρουμε να πιέσουμε τις κυβερνήσεις για το ΝΙΕΝ στα Μελίσσια, για τις κατασκηνώσεις, για τον Οίκο Ναύτη και αλλά που θα μπορούσαμε να αναδείξουμε που να βελτιώνουν την ζωή των συνάδελφων μας.
Σε αυτή την περίοδο γιγαντώνονται και όλες οι αντιφάσεις στο πολιτικό σύστημα που ζούμε, με ανταγωνισμούς που εκδηλώνονται σε όλο τον πλανήτη, πολεμικές αντιπαραθέσεις όπως ο συνεχιζόμενος πόλεμος στην Ουκρανία και διάφορες άλλες εστίες αλλά και στην γύρω περιοχή στα βαλκάνια. Πολύ επικίνδυνες εξελίξεις διαμορφώνονται με την Τουρκική προκλητικότητα στην χώρα μας, με ενδεχόμενο θερμού επεισοδίου. Το σύνολο τον εξελίξεων αυτών εγκυμονούν πολύ μεγάλους κίνδυνους για τον λαό μας, που είναι αποτέλεσμα της εμπλοκής της χώρας μας στα σχέδια μεγάλων ιμπεριαλιστικών ενώσεων για το ποιος θα ελέγχει την ενέργεια, τους δρόμους μεταφοράς και τα μερίδια στην παγκόσμια αγορά.
Σε αυτό το περιβάλλον θα πραγματοποιηθούν οι επερχόμενες βουλευτικές εκλογές, με πολλά κυβερνητικά και άλλα στόματα να στάζουν μέλι με πολλά σάλια, για να πείσουν τους εργαζόμενους ότι η προοπτική της νέας κυβέρνησης είναι το λιγότερο κακό. Με τα τρομοκρατικά διλλήματα περί ακυβερνησίας με Τούρκικη προκλητικότητα, για να μαζέψουν την λαϊκή οργή και την μπάλα στην εξέδρα, βγάζοντας όλα τα άπλυτα εκατέρωθεν στην φόρα, ένα deja vu δεκαετιών παρωδία, που υποτιμάει την νοημοσύνη μας. Το έργο είναι χιλιοπαιγμένο ο ένας κατηγορεί τον άλλο και στο τέλος της ημέρας ο ένας συνεχίζει την αντιλαϊκή πολιτική του αλλού. Με όποια απόχρωση και με όποια σύνθεση κυβερνήσεις ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΝΔΠΑΣΟΚ-ΛΑΟΣ-ΔΗΜΑΡ, ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, ΝΔ.
Όλοι κυβέρνησαν με όποιον συνδυασμό υπάρχει, όμως οι αντεργατικοί νόμοι έμειναν όπως ο ν.2687/1953, ο Ε.Κ 4577/1992, ο ν.4150/2013 κά, που προστατεύουν τους εφοπλιστές, ενώ η περιουσία των ναυτικών λεηλατήθηκε. Είναι τα κόμματα αυτά που το σχέδιο νόμου για τις ΣΣΕ που το υπέγραψαν πάνω από 500 συνδικαλιστικές οργανώσεις ούτε που το έφεραν για συζήτηση στην βουλή. Και για αυτό πρέπει να καταδικαστούν.
Η δύναμη μας είναι στα συνδικάτα και αυτά επιβάλλεται να φροντίζουμε να δυναμώνουν στην γραμμή, την μαζικότητα. Σε αυτά θα κριθούν μια σειρά από σοβαρά ζητήματα, που θα καλεστούν οι εργαζόμενοι να αντιμετωπίσουν και το βασικό, το ουσιαστικό είναι η επίθεση που δέχονται από σύσσωμη την τάξη εκείνη που κατέχει τις τράπεζες, τα εργοστάσια, τα καράβια κ.α.
Και εδώ υπάρχει πρόβλημα στο ιστορικά χαμηλό της οργάνωσης των εργαζομένων στα σωματεία. Τα προβλήματα στον κλάδο, σε όλες τις πλευρές της ζωής μας είναι πολλά και οι εργαζόμενοι διστάζουν να οργανωθούν μαζί με τους συναδέλφους τους και μέσα από δημοκρατικές μαζικές διαδικασίες να αντιστέκονται και να διεκδικούν.
Τα κάναμε όλοι όλα σωστά ? κατά την γνώμη μας, όχι και εμείς αυτοκριτικά με πολλές αδυναμίες και δυσκολίες δώσαμε όμως το παρών προσπαθώντας να βάλουμε την δική μας σφραγίδα στις εξελίξεις όχι μόνο στον κλάδο μας αλλά και γενικότερα.
Αλλά δεν είμαστε εμείς:
- που αφήσαμε να φάει το σαράκι του εργοδοτικού και κυβερνητικού συνδικαλισμού τον ζωντανό κορμό των εργαζομένων στα σωματεία, στις ομοσπονδίες και σε Εργατικά Κέντρα.
- που ανοίξαμε την πόρτα στην ομοσπονδία να διαπλέκεται το εφοπλιστικό κεφάλαιο, το υπουργείο στα εσωτερικά των σωματείων.
- που εδραιωθήκαμε, αγκιστρωμένοι σε ένα αναχρονιστικό καταστατικό, με περιορισμούς στους αντιπροσώπους, με υπερεξουσίες στον Γ.Γ, με εξ οφίτσιού συσχετισμούς, με εκπροσώπους και αντιπροσώπους που εκλέγονται με πλειοψηφικό και όπως έλεγαν πρόεδροι σωματείων «ούτε ένα κόμμα να μην αλλάξει σε αυτό το καταστατικό».
- που περιορίζουμε την δράση μας στα τραπέζια του κοινωνικού διαλόγου.
- που βολευτήκαμε σε μοιρασμένους ρόλους μιας χρυσοπληρωμένης καρέκλας και προσβάλαμε την συνδικαλιστική εκπροσώπηση, δημιουργώντας απέχθεια στους ναυτεργάτες για τα σωματεία.
Και επίσης δεν είμαστε αυτοί:
- που καλλιεργήσαμε τον συντεχνιασμό να βολέψουμε τον κλάδο μας και να πάνε στα σκουπίδια οι υπόλοιποι ναυτεργάτες, με διαχωριστικές γραμμές.
- που σπείραμε την μοιρολατρία εξευτελίζοντας τις μορφές πάλης με απεργίες φιάσκο, κατασυκοφαντήθηκαν οι αγώνες μας και σπείραν την απογοήτευση.
- που παζαρέψαμε με τους εφοπλιστές κατοχυρωμένα δικαιώματα, συμφωνώντας να υπονομεύονται οι ΣΣΕ.
Η ομοσπονδία και τα πρωτοβάθμια πρέπει να παίξουν πρωταγωνιστικό ρόλο μακριά από τυχοδιωκτισμούς, πυροτεχνήματα, συντεχνιασμούς αλλά με κυριότερο να απογαλακτιστούν από τα αφεντικά που για κάποιους εδώ μέσα και το επιβεβαιώνουν όλο και περισσότερο, έχουν δείξει αμέτρητα δείγματα γραφής, ότι από το εφοπλιστικό βυζί δεν μπορούν να ξεκολλήσουν και η εξάρτηση τους αυτή οδηγεί στην σαρανταετή και βαλέ θητεία τους.
Επίσης πρέπει να απογαλακτιστούν από μηχανισμούς που διαβρώνουν το συνδικαλιστικό κίνημα όπως το ΙΝΕ της ΓΣΕΕ, που ο μόνος στόχος του είναι να ενσωματώνει το συνδικαλιστικό κίνημα στην υλοποίηση της Ευρωενωσιακής και κυβερνητικής αντιλαϊκής πολιτικής, να φτιάχνει ενεργούς υποστηρικτές , που φτάνει μέχρι και στο αισχρό σκάνδαλο QATARGATE με εμπλεκόμενο τον Προέδρο της ITUC.
Αυτός ο αγώνας που κάνουν οι ταξικές δυνάμεις στους ναυτεργάτες που εκφράζονται στο γενικό πλαίσιο του Πανεργατικού Αγωνιστικού Μετώπου είναι διαρκής, αγώνας αλλαγής συσχετισμών για να βρίσκουν οι εργαζόμενοι τα πατήματα τους με εκπροσώπους που θα αγωνίζονται για τα δικαιώματα τους και όχι εκπροσώπους που θα καλλιεργούν ότι το κέρδος του εφοπλιστή θα είναι και κέρδος των εργαζομένων .
Σε αυτήν την κατεύθυνση επικεντρώνουμε την δράση μας χρόνια τώρα αλλά και αυτόν τον χρόνο που μας πέρασε που κατά γενική ομολογία, αντικειμενικά δημιουργήθηκαν σοβαρές προϋποθέσεις για να αναζωογονηθεί το συνδικαλιστικό κίνημα. Υπάρχουν πολλά παραδείγματα που οι ναυτεργάτες σφραγίσανε με την στάση τους και τον αγώνα τους τα δικαιώματα τους όπως στον ΚΥΔΩΝ ΠΑΛΛΑΣ, που πήραν τα express δρομολόγια και τις υπερωρίες τους, CHAMPION JET 1 που πήραν τις υπερωρίες τους, πρόσφατα στο AQUA JEWEL που ήθελε η εταιρία SEAJETS να τους βάλει μεροκάματα και να τους κλέψει το αντίτιμο τροφής και δεν τα κατάφερε.
Μοναδικές στιγμές που γίνανε μάρτυρες με την επίμονη προσπάθεια μας. Να εξηγήσουμε τι είναι αυτό που δικαιούνται οι συνάδελφοι μας, πως να το οργανώσουμε βήμα το βήμα, να τους εμψυχώσουμε χωρίς φλυαρίες με παρουσία κάθε μέρα διπλά στο πρόβλημα όχι μέσα από τα γραφεία.
Η πλειοψηφία της ομοσπονδίας παρουσιάζει την αλλαγή του status quo, που όντως έχει αλλάξει στηριζόμενοι όμως στα ιδιά υλικά που αντικειμενικά δεν έχουν να προσφέρουν στο ναυτεργατικό κίνημα. Συνεχίζει να στηρίζει κυρίως την παρέμβασης της στο τμήμα ελέγχου και τις παρεμβάσεις που κάνει. Οι έλεγχοι είναι εργαλείο και καλός γίνονται και πρέπει να συνεχιστούν που μας τροφοδοτούν με παραδείγματα και επιχειρήματα για την εφοπλιστική ασυδοσία. Μπορεί όμως ο οποιοσδήποτε να τα βάλει με τις κυβερνήσεις, το εφοπλιστικό κεφάλαιο και να υπερασπιστεί το σύνολο των δικαιωμάτων των ναυτεργατών σε κάθε καράβι; ΟΧΙ λείπει συντονισμένη παρέμβαση κάτω από την οργάνωση των σωματείων και αυτό δεν αντικαθίσταται με τίποτα.
Όποιος έχει παραιτηθεί από αυτό καλυτέρα να φύγει, οποίος φοβάται να εκτεθεί, να χαλάσει τις σχέσεις του με τα αφεντικά να φύγει. Δεν έχει λόγο να εκπροσωπεί ναυτεργάτες έτσι και αλλιώς.
Επιβεβαιώνεται επομένως η αρχική μας θέση ότι οι ναυτεργάτες με την οργάνωση τους και δράση τους μπορούν να σφραγίσουν το σύνολο των δικαιωμάτων τους.
Άρα αυτό που περιγράφεται και στον απολογισμό και στον προγραμματισμό που παρά τις παρεμβάσεις που έχουν γίνει ακόμα και με πρωτοβουλία της πλειοψηφίας για διάφορα ζητήματα που μας απασχολήσαν όπως για τον ΕΛΟΕΝ, δεν μπορούν να χρυσώσουν το χάπι, γιατί χωρίς την προσπάθεια οργάνωσης δεν μπορεί να προκύψει μαχητική δραστηριότητα των ναυτεργατών, για την υπεράσπιση των δικαιωμάτων και των αιτημάτων που προβάλουμε.
Πολύ σημαντικό πεδίο είναι η υπογραφή των ΣΣΕ, σε ποντοπόρα, μεσογειακά και ακτοπλοϊκά φορτηγά, που δεν έχουν ανανεωθεί από το 2010.
Δεν έχει γίνει καμία ουσιαστική προσπάθεια, τουλάχιστον που να έχει φέρει αποτελέσματα, που να δημιουργούν τις προϋποθέσεις για να κάτσουν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Το λέμε και αυτοκριτικά για τις δυνατότητες που υπάρχουν.
Σε Ακτοπλοϊκά, Μεσογειακά τουριστικά, έχει γίνει μια συνάντηση με τον ΣΕΕΝ και τι μας είπαν οι εφοπλιστές; «Μια λογική αύξηση» χωρίς δεσμεύσεις με ταυτόχρονα το κλάμα για το ρεφάρισμα από τα προηγούμενα 2 χρόνια.
Η ΠΝΟ έχει στείλει τα εξώδικα με τις προτάσεις για τις διαπραγματεύσεις προς τις εφοπλιστικές ενώσεις και έχουμε τοποθετηθεί.
Επόμενο βήμα θέλει να γίνουν τα αιτήματα ζήτημα συζήτησης, οργάνωσης ναυτεργατών μέσα από μαζικές διαδικασίες, για να εξασφαλίσουμε την μεγαλύτερη αντίσταση από την εργοδοτική πίεση που θα αντιμετωπίσουμε στους αγώνες. Είναι επομένως ζήτημα οργάνωσης. Σε συνεδριάσεις της εκτελεστικής προτείναμε την πραγματοποίηση απεργιών, για να δημιουργήσουμε μοχλό πίεσης στις διαπραγματεύσεις, αλλά το καταψηφίσατε.
Το επόμενο διάστημα πρέπει να απασχολήσει και συνδέεται με τις διαπραγματεύσεις για τις ΣΣΕ, η συντονισμένη προσπάθεια των εφοπλιστών στις ενδομεταφορές για την απελευθέρωση της και ουσιαστικά την εφαρμογή του ευρωπαϊκού κανονισμού 3577/92, σε ακτοπλοΐα, πορθμεία. Είναι πολύ σοβαρή εξέλιξη και σε σχέση με το πλοίο «TERA JET» όπου η εταιρία SEAJETS έδωσε ένα κείμενο στην αγγλική γλώσσα παρουσιάζοντας το για ατομική σύμβαση. Το έργο έχει παιχτεί στην κρουαζιέρα με τις τεράστιες ευθύνες που υπάρχουν, για το πως κάποιοι συνέβαλαν με την στάση τους, με συμφωνίες για ποσοστά Ελλήνων ναυτεργατών και στον αντίποδα άλλοι που χτυπιόντουσαν με απεργίες.
Οι εφοπλιστές και άλλοι νεροκουβαλητές στρώνουν το έδαφος με το επιχείρημα δεν υπάρχουν έλληνες ναυτικοί.
- Η ναυτιλιακή εταιρεία ΑΤΤΙCΑ επιχείρησε και με πρόσχημα την βοήθεια στην Ουκρανία για ναυτολόγηση Ουκρανών ναυτεργατών.
- H Ένωση Μικρών Αποστάσεων αντίστοιχα έκανε πρόταση να ναυτολογηθούν Ουκρανοί ναυτεργάτες
- Ο εφοπλιστής Μάριος Ηλιόπουλος δήλωσε «θα με γράψει η Ιστορία ότι θα καταργήσω το πιστοποιητικό ελληνομάθειας».
- Ο εφοπλιστής Θεολόγος Παναγιωτάκης δήλωσε «υπάρχουν ελλείψεις σε ειδικότητες ναυτεργατών.
Από εδώ και πέρα πρέπει να μας απασχολήσει πολύ σοβαρά και το ξεκαθαρίζουμε και από αυτό το βήμα ότι οποίος στο συνδικαλιστικό κίνημα προσπαθήσει να εμπλακεί ενεργά σε σχεδιασμούς που θα ανοίξουν δρόμους για την υλοποίηση της κατάργησης των ΣΣΕ, με όχημα την είσοδο ναυτεργατών από κοινοτικές χώρες χωρίς κοινωνικές δεσμεύσεις και εθνικούς περιορισμούς, αρκεί να καλύπτονται μισθολογικά από την χώρα που προέρχονται, θα έρθουν αντιμέτωποι με την πολύ σκληρή απάντηση μας. Η θέση μας είναι ξεκάθαρη «Ενιαία εφαρμογή ΣΣΕ – Κοινωνικής ασφάλισης – συνδικαλιστικά δικαιώματα, για όλους τους ναυτεργάτες από όποια χώρα και αν προέρχονται»
Εδώ θα κριθούν όλοι και θα ξεχωρίσει η ήρα από το στάρι. Για το ποιος θα προσθέσει τις δυνάμεις του για να καλλιεργείται η ταξική εμπιστοσύνη, η αλληλεγγύη και το μίσος στον εκμεταλλευτή μας. Για να οργανωθεί ένας αγώνας που θα επιβάλλει στους εφοπλιστές να πληρώσουν ότι διεκδικούμε. Αγώνας που θα προστατέψει τα δικαιώματα μας από την προσπάθεια που κάνει η ATTICA, οι Μινωικές γραμμές, η SEAJETS, κά για την συντριβή των ΣΣΕ. Και τα παραπάνω δεν είναι μια απλή δήλωση , δεσμευόμαστε ότι δεν θα μπορέσουν να υλοποιήσουν του σχεδιασμούς τους.